ID: 17927
Advertentie ID: #17927 is verwijderd van uw verlanglijst.
Omschrijving
1868-1923
Typisch een Veluws schilderij van Zandleven die toen hij op de Veluwe woonde zn toptijd had
Olieverf op doek op board geplakt .paneelmaat 41x31 . mooi eenvoudig gelijst . passend bij het thema
Richtprijs 525,-
Zandleven werd geboren als zoon van een fabrikant en koopman in verf. Nadat hij een tijd lang in de zaak van zijn vader had gewerkt, koos hij in 1902 voor het schildersvak - nadat zijn eerste werk was geprezen door Paul Joseph Constantin Gabriël en Jozef Israëls - dit zeer tegen de zin van zijn vader. Van belang bij deze radicale keuze was ook zijn kennismaking met kunsthandelaar Henk Bremmer, die hem financieel steunde en Helene Kröller-Müller adviseerde om zijn werk te kopen. \'Mijn leven is één passie voor de kunst\', schreef Zandleven in 1906 aan Bremmer.
In 1904 vestigde Zandleven zich in Gorssel en in 1912 in Putten, op de Veluwe. Het liefst trok hij zich met zijn ezel terug in het bos, soms vergezeld door zijn levenslange vriend de schilder Jan Carbaat (1866-1924). Ver weg van het stadsgewoel maakte hij sprookjesachtige schilderijen. Het werken op afgelegen plekken had een haast meditatieve uitwerking op de religieuze Zandleven. De detaillistische aandacht voor het onderwerp is daarbij duidelijk herkenbaar, met name in de details van het hem omringende landschap: takken, bladeren, bloemen, keien, zandhopen, bospaadjes, paddenstoelen, boomstammen en stronken.
Typisch een Veluws schilderij van Zandleven die toen hij op de Veluwe woonde zn toptijd had
Olieverf op doek op board geplakt .paneelmaat 41x31 . mooi eenvoudig gelijst . passend bij het thema
Richtprijs 525,-
Zandleven werd geboren als zoon van een fabrikant en koopman in verf. Nadat hij een tijd lang in de zaak van zijn vader had gewerkt, koos hij in 1902 voor het schildersvak - nadat zijn eerste werk was geprezen door Paul Joseph Constantin Gabriël en Jozef Israëls - dit zeer tegen de zin van zijn vader. Van belang bij deze radicale keuze was ook zijn kennismaking met kunsthandelaar Henk Bremmer, die hem financieel steunde en Helene Kröller-Müller adviseerde om zijn werk te kopen. \'Mijn leven is één passie voor de kunst\', schreef Zandleven in 1906 aan Bremmer.
In 1904 vestigde Zandleven zich in Gorssel en in 1912 in Putten, op de Veluwe. Het liefst trok hij zich met zijn ezel terug in het bos, soms vergezeld door zijn levenslange vriend de schilder Jan Carbaat (1866-1924). Ver weg van het stadsgewoel maakte hij sprookjesachtige schilderijen. Het werken op afgelegen plekken had een haast meditatieve uitwerking op de religieuze Zandleven. De detaillistische aandacht voor het onderwerp is daarbij duidelijk herkenbaar, met name in de details van het hem omringende landschap: takken, bladeren, bloemen, keien, zandhopen, bospaadjes, paddenstoelen, boomstammen en stronken.